Iulian Stanciu explică că, în contextul în care SUA a luat măsuri pentru a opri fluxul masiv de mărfuri chinezești, iar UE nu, vom vedea mai multfe efecte la nivelul țărilor membre ale blocului comunitar.
„Mario Draghi(fost președinte al Băncii Centrale Europene n.r.) a tras un semnal puternic anul trecut în Europa, și Europa ușor-ușor sper să se trezească. Și prim-ministrul și președintele nostru au spus că România va trebui să vorbească mai mult despre competitivitate, să se uite la raportul Draghi”, adaugă Iulian Stanciu, prezent în cadrul evenimentului Business Reloaded(2008-2024), organizat de Termene.ro

Iulian Stanciu face referire la raportul „The Future of European Competitiveness”, publicat în septembrie 2024 de către Mario Draghi, prin care concluzionează că Europa s-a angajat pe un model de creștere care nu mai funcționează. Acesta recomandă o serie de măsuri prin care Europa trebuie să devină mai competitivă față de marile puteri SUA și China.
„Europa va face pași în direcția aceasta. România va trebui să facă pași în direcția aceasta. În România avem un potențial fantastic în antreprenoriat”, adaugă Stanciu.
El explică că nu există o comunicare dezvoltată coerent a mediului privat cu administrația publică.
„Când vorbim despre ce se poate face pentru a folosi acest potențial antreprenorial fantastic pe care-l avem, vorbim în primul rând despre o strategie economică. România nu a avut niciodată o strategie economică. Ce înseamnă? Când ai o strategie, nu spui da la toate, ci nu la majoritatea și da la câteva lucruri. Îți alegi priorități, cum ar fi inovația, capacitatea de a inova a unui sector, valoarea adăugată”, explică antreprenorul.
El continuă ideea strategiei, menționând că după aplicarea acesteia statul poate aloca fonduri de cercetare și poate motiva companiile să cerceteze.
„Îți șterg tot profitul, trebuie să te zbați, să reziști”
„Potențialul e foarte mare, trebuie doar să facem pasul din lumea noastră, cea a companiilor, către lumea instituțiilor. Să începem să spunem lucruri, să cerem lucruri și să cerem mai mulți bani alocați către economia privată(...) După ce facem o strategie și avem zone critice, trebuie să le apărăm de această concurență neloială care vine și în automotive și în producția de bunuri etc”, spune Iulian Stanciu.
Antreprenorul este de părere că China va pune din ce în ce mai multă presiune în următorii ani, zona geografică din care face parte România fiind aleasă drept un „cap de pod” pentru puterea asiatică în ceea ce privește comerțul.
„Suntem în prima linie de un an de zile(...) știm ce înseamnă să te lupți cu forțe foarte foarte mari, e greu. Îți șterg tot profitul, trebuie să te zbați să reziști”, adaugă Iulian Stanciu.
Acesta face și o predicție legată de evoluția e-commerce-ului românesc, despre care spune că s-ar putea ca în 5 ani să se dubleze ca raport din total retail, ajungând la 20% din acesta. În prezent este în jur de 10-11%.
„S-ar putea să intrăm peste zona de retail offline mult mai mult decât am intrat până acum. Din toată concurența aceasta, loială, neloială, ceva bun sigur va fi”, adaugă acesta.



